Nadenken over problemen is goed. Het helpt je inzichten te krijgen en oplossingen te vinden. Maar veel mensen denken niet alleen na, maar beginnen te piekeren over problemen. Maar daarmee bereik je niets en bovendien is het ongezond!

Helaas piekeren we meer dan ooit. We zijn onzeker over de toekomst en maken ons druk over van alles. Vooral over onze relatie, werk, financiën en uiterlijk, blijkt uit onderzoek*.

Piekeren en malen kan je nachtrust behoorlijk verstoren. Psycholoog Bart Verkuilen* promoveerde in Leiden op het onderwerp. Hij constateerde dat piekeraars behalve over slecht slapen ook vaak klagen over hoofdpijn, spanning in de nek, buikpijn, rugpijn en zelfs hart- en vaatziekten.

Veel piekeren is ongezond en kost zo veel tijd!

Het is dus cruciaal om langdurig piekeren te stoppen. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je minder gaat piekeren. Het nadeel van de meeste manieren is dat ze nogal lang duren. Zo kun je kiezen voor cognitieve gedragstherapie, zoals professor Bouman adviseert. Of voor ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga.

 

Een snellere manier om piekeren te stoppen is via deze tips

Piekeren kenmerkt zich door een ongecontroleerde en continue stroom van gedachten in je hoofd. Er zit geen logica in, het is een chaos. Piekergedachten zijn bovendien somber en negatief, ze gaan vaak uit van het slechtste scenario. In de Stoomcursus NLP leer ik mensen altijd verschillende manieren om met piekeren te stoppen. Hieronder lees je er 3:

 

Tip 1 tegen piekeren

Luister naar je stem en observeer hoe deze klinkt.
Wanneer je piekert, wordt je ‘meegezogen’ door de negativiteit in je hoofd. Maar luister eens goed… Wat hoor je eigenlijk? Dat is toch je eigen stem, daarbinnen? En hoe klinkt die stem? Vast niet heel vrolijk toch? Ik wed dat als ik in mijn hoofd een stem zou horen die net zo klinkt als jouw piekerstem, ik daar ook niet bepaald blij van zou worden. En is zo’n naar gevoel een goed uitgangspunt om in actie te komen? Absoluut niet natuurlijk. Het verlamt je.

 

Tip 2 tegen piekeren

Verander het volume van je stem.
Je hebt nu in de gaten hoe jouw piekerstem klinkt. (Winst: je zult je voortaan al sneller bewust worden dat je piekert.) Nu kun je gaan ervaren dat je niet machteloos hoeft aan te horen wat er allemaal in je hoofd omgaat. Je kunt dat continue vraag- en antwoordspel namelijk beïnvloeden.

Neem eens een zin in gedachten, een negatieve, piekerende zin. En luister hoe die klinkt in je hoofd. En nu komt het: Nu klinkt die zin met jouw stem (in je hoofd nog steeds!) ineens heel HARD, je SCHREEUWT bijna. Gelukt?

Je hebt dus blijkbaar controle over het volume. Dat is handig! Dan is het nu een goed plan om het volume van je gepieker juist zacht te zetten. Zodat het een zacht, fluisterend stemmetje wordt. En zodra het stukken rustiger klinkt in je hoofd is er meer ruimte voor positieve gedachten. Bijvoorbeeld: “Ik heb een tip geleerd om mijn gedachten beter te controleren.”

 

Tip 3 tegen piekeren

Verander de klank van je stem.
Dit is de vreemdste, maar vaak ook de meest effectieve techniek: zorg dat je stem anders klinkt. In deze video vertel ik je precies hoe je dat het beste kunt doen.

Voor alle tips geldt: Zodra je je gedachtenstroom even, al is het maar heel even, hebt kunnen stoppen, wordt het tijd om een goed gevoel op te roepen. Zodat je je brein niet de kans geeft om gewoon weer opnieuw te beginnen met piekeren.

En nog een waarschuwing… de antipiekertips werken niet door ze alleen maar door te lezen. Je moet ze echt DOEN om te voelen wat het effect is.

 

Pieker jij vaak?


Ik ben benieuwd naar jouw reactie op het onderwerp piekeren.
Dat mag van alles zijn, bijvoorbeeld een antwoord op:

  • Hoe vaak pieker jij en waarover? Heb je er veel last van?
  • Heb je zelf tips of tactieken om piekeren te stoppen?
  • Heb je nog een bepaalde vraag over piekeren?

 

Vond je de 3 gouden tips interessant? Deel ze dan via onderstaande knoppen. 

 

 

 

 

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Pin It on Pinterest