m”Echt… heerlijk om te doen! Ik ga mijn hele huis door!” 

Zo vertelde een vriendin, die volledig in de ban was geraakt van Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe die na een aantal bestsellers inmiddels ook de wereld verovert via Netflix met haar serie: Tidying up with Marie Kondo. “Ja, ik ken haar, ik heb haar boek ook gelezen, ik heb niet zo’n behoefte om die serie te bekijken geloof ik.” 

Ahum… Nog geen week later had ik al 5 afleveringen bekeken, mijn kledingkast doorgewerkt, de keuken gereorganiseerd, mijn werkkamer onder handen genomen en zat ook mijn man met een schuin oog mee te koekeloeren naar Maries tips. Inmiddels heeft hij een hele la sportkleding die nooit wegmocht in de kledingbak gedropt. En de foto hierboven is van het bed van mijn dochter, die ook niet kon wachten totdat ik haar wou helpen met haar kamer.

Waarom? Wat gebeurt er toch als we opruimen? Nou echt.. het is gewoon therapeutisch. Zo binnen, zo buiten. Als je de zooi ‘aan de buitenkant’ onder handen neemt, merk je dat je ook van binnen ‘schoner wordt, rustiger. En… misschien ook net als ik: tevredener met minder. Echt heel cool.

Het werkt dus ook andersom. En al is die manier van opruimen misschien niet direct zichtbaar, als je ermee aan de slag gaat, wordt het wel heel snel voelbaar. Ik heb het over het ‘decluttering the mind’ oftewel de chaos in je hoofd opruimen. Iets wat we nog veel te weinig serieus nemen, hoewel er gelukkig meer en meer  aandacht voor komt. Helaas vaak maar tijdelijk. Als we het écht niet meer trekken, dan gaan we opeens lezen over mindfulness of op yoga. Maar ach, dat versloft dan weer en voor je het weet loopt je emmertje weer over.

Mijn dochter zei het net nog. “O ja… een rustig hoofd, daar heb ik behoefte aan, mam.” Ik zei: “Weet je… als jij zo vol zit, wil ik je er altijd wel bij helpen, maar dan ben je vaak zo chagrijnig, dat je niks van me wilt horen. Dus je moet het zelf willen. Ik ga je geen advies en tips meer geven.” En zo is het meestal. Vaak moet je zelf eerst een soort van dieptepunt bereikt hebben, voor je ergens serieus werk van wilt maken. Tot die tijd laten zijn andere dingen belangrijker. Hebben we er gewoon geen zin in, geven we het geen prioriteit, want het is niet belangrijk genoeg. We kunnen er nog een weg omheen vinden. We houden het nog wel even vol of uit.

Maar ergens komt dat punt. BOEM = HO! Overspannen, opgebrand, ziek, depressief. En dan hebben we er opeens álles voor over om ons beter te voelen. Om te weten welke tip ons gaat redden, welke tool we moeten kennen. Welke truc we kunnen toepassen om ons oude leventje weer op te kunnen pakken. Dan willen we wel. En liefst snel ook.

Maar weet je, zo werkt het gewoon niet. Dan heb je nog steeds niet in de gaten wat er écht aan de hand is. En dan zul je ook geen échte oplossing vinden. Want die oplossing kost tijd en aandacht. En tijd is er  heus wel, als jij begint met het stellen van prioriteiten. En het helpt als je dan al voor je ziet, wat het je gaat opleveren, zo’n hoofd op orde. Gelukkig kan ik je dat heel helder vertellen. 

Chaos in je hoofd – voor het opruimen:

  • Je verdoet enorm veel tijd met piekeren
  • Je bent goed in het praten over problemen en dingen die niet goed gaan
  • Je focust vaak op de beren in plaats van op de oplossingen
  • Je laat mogelijke oplossingen door je hoofd gaan, maar hakt geen knoop door
  • Je besluiteloosheid maakt je gek, maar je bent bang om fout te kiezen
  • Je geeft zoveel aandacht aan vooral negativiteit dat je je vaak gestrest en opgejaagd voelt
  • Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd
  • Je hoofd zit vol met dingen die moeten en je voelt je verantwoordelijk voor van alles en nog wat
  • Je komt continu tijd te kort en hebt het gevoel dat je achter de feiten aanloopt
  • Als je al jaren zo leeft, is je lichaam het inmiddels ook spuugzat en begint het signalen te geven (vage klachten, chronische ziekten, pijntjes of ernstiger. (Check de docu HEAL op netflix als je hier meer van wilt weten.)

Als je je herkent in het bovenstaande en ooit eerder een online Masterclass of training van me hebt bijgewoond waarin ik de piramide van Hawkins* heb uitgelegd, dan weet je al in welke zone je je bevindt, Je zit in de ‘Red Zone’, je leeft vanuit angst, net als het gros van de wereldbevolking. Je identificeert je met van alles en nog wat. Je bent een kampioen in ‘doen’, maar ‘zijn’ dat zegt je niet zoveel. Ja, als mentaal concept misschien, maar je ervaart het niet. Stilte maakt je eerder rusteloos en ongemakkelijk. Je bent juist verslaafd aan prikkels en doen, terwijl het je misschien tegelijkertijd uitput. Een nare vicieuze cirkel.

*Je kunt naar podcast #22 luisteren als je hier meer over wilt weten. 

Je hoofd (meer) op orde – na het opruimen:

Ik zet met opzet ‘meer’ tussen haakjes, want mensen die hun hoofd volledig op orde hebben, die ken ik nauwelijks. Ook ik heb dat niet, hoor. Maar ik ben me afgelopen jaren wel steeds bewuster geworden van hoe de chaos in mijn hoofd me volledig op het verkeerde been zette. En ik kan tegenwoordig gelukkig steeds gemakkelijker afstand nemen van die gedachten en die onrust en ze observeren, zonder me ermee te identificeren. Ik kan kiezen vanuit wat ik wil. Ik kan de stem van mijn hart horen!
En dat…. dat is nou precies wat mijn klanten ook stuk voor stuk willen als ze me om advies vragen of met me willen werken:

“Astrid, ik wil zooo graag rust in mijn hoofd! Ik wil zo graag voldoening in mijn leven. Wat moet ik doen om dat te bereiken?”

Nou, dat heb ik inmiddels heel helder. Wat ik zelf heb geleerd en inmiddels ook aan duizenden anderen heb geleerd zijn de volgende dingen:

  • Erkennen dat je een probleem hebt. Dat je slachtoffer bent van je gedachten. Dat je negatief denkt, jezelf klein maakt en vatbaar bent voor de mening van anderen. En dat je je laat leiden door ervaringen uit het verleden, waardoor je toekomst gegarandeerd heel erg op je heden zal blijven lijken. Want verandering … brrrr…. het idee alleen al!
  • Begrijpen hoe je brein werkt. Wat werkt en wat niet werkt om te veranderen. Waarom wilskracht een moeilijke en vaak heilloze weg is als je wilt veranderen en dat er andere, slimmere manieren zijn om je goed te leren voelen en je hoofd op orde te krijgen
  • Leren dat positief denken niet dé sleutel is, maar dat het cruciaal is dat je weer durft te voelen wat je voelt in plaats van je gevoelens te verdoven. Het is zo gemakkelijk: gedachteloos series kijken (want lekker niet nadenken, lekker ontspannen). Een wijntje achterover slaan (want lekker ontspannen). Een peukie roken (want dat is zo lekker ontspannen), etc. etc. Niks mis mee, maar weet dat die dingen je niet BEWUSTER maken, maar juist ONBEWUSTER. Als je een ander leven wilt, is het goed dit te beseffen en nieuwe manieren te vinden om je beter te voelen over jezelf.
  • Je brein trainen om emoties te beïnvloeden. Ja, je kunt van spanning naar ontspanning gaan. Van verveling en uitstelgedrag naar motivatie. Van onzekerheid naar vertrouwen. Van kritiek, naar liefde. Enz. enz. Daar zijn gewoon oefeningen voor. Je kunt leren voordat je iets gaat doen jezelf in de beste staat te brengen, waardoor je zoveel meer plezier zult hebben en zoveel meer succes in wat je doet.
  • Je brein trainen om dingen die in het verleden fout gingen of niet leuk waren ‘geneutraliseerd’ op te slaan, zodat je er geen naar gevoel meer bij hebt als je eraan denkt. Check maar, nu zijn er heel veel dingen in het verleden die je als je eraan denkt weer een rotgevoel geven. Dat beïnvloedt niet alleen het nu, maar ook je toekomst, want dat gevoel maakt dat je bepaalde dingen niet durft of niet doet. Zonde! Dat hoeft niet zo te blijven.
  • Je brein trainen om doemscenario’s en rampenplannen (de beren op de weg) te transformeren in inspirerende ideeën en plannen waar je ook echt vertrouwen in hebt dat je die stap voor stap kunt realiseren en zorgen dat je gemotiveerd raakt om ook in actie te komen. Dit kan iedereen leren, jij ook!
  • Grip krijgen op je gedachten. Niet per se door positief te denken (veel mensen merken dat dit niet werkt), maar door ervoor te zorgen dat je wat technieken toepast die maken dat je je negatieve gedachten niet meer gelooft. Hoe zou het zijn als je merkt dat je het belachelijk gaat vinden dat jij iets niet zou kunnen wat je eigenlijk graag wilt. Dat zou er toch voor zorgen dat je in actie gaat komen? Nou… dit is dus gewoon te leren!

Ik zou nog veel en veel meer dingen kunnen noemen die mij hebben geholpen om mijn hoofd op orde te krijgen met als gevolg dat mijn leven 180 graden gedraaid is. Maar hé… less is more. Laat ik het niet onnodig ingewikkeld en lang maken. 

Meer inspiratie hoor je in het gesprek dat ik had met Marianne Winter, personal organizer. Ga naar www.zoninjeleven.nl/episode-44 om de hele aflevering te beluisteren. 

Actueel 2019

Gratis Preview PRIMA is Perfect

 

  • Ben je bang om fouten te maken?
  • Werk je hard, maar lijkt het nooit af of goed genoeg?
  • Leg je de lat steeds hoger voor jezelf?
  • Heb je de neiging alles te willen controleren?

Dan zul je jezelf enorm herkennen in mijn boek PRIMA is Perfect. Sinds het in 2016 uitkwam is het al verschillende keren herdrukt. Duizenden mensen hebben de PRIMA-methode leren kennen en nog eens honderden heb ik ook mogen begeleiden op weg naar een leven vanuit ontspanning, vertrouwen en plezier.

Nieuwsgierig? Download dan nu de gratis preview van PRIMA is Perfect. Dan kun je ook meteen de PERFECTIONISMETEST doen en kijken of ook jij rood of oranje scoort.

Klik hier voor de gratis Preview van PRIMA is Perfect en test je perfectionisme. 

 

Nieuwe training: De 4 Magische Vragen

Met ingang van zondag 7 juli lanceer ik mijn nieuwe trots:

De online training de 4 Magische Vragen
In deze training leer ik je de 4 vragen die bij hebben geholpen om de afgelopen jaren meer en meer vanuit mijn hart te gaan leven en mijn dromen te gaan volgen.

Veel mensen weten niet eens meer wat hun dromen en verlangens zijn.
Hoe kun je ze dan ooit realiseren?
Meer informatie vind je op deze pagina.

 

Pin It on Pinterest